МЕТОДИЧНА СКАРБНИЧКА


Опис досвіду роботи вчителя географії Миклашівського НВК
Бенюка Василя Васильовича

     Сьогодення націлює школу на формування ініціативної і самостійної особистості, наділеної творчою уявою, мисленням. Справжній педагог сьогодні не стільки той, хто навчає, скільки той, хто відчуває, як дитина навчається.
З 1991 року викладаю географію у Миклашівському НВК. Працюю над проблемою НВК: «Пошук нових активних форм і методів навчання, впровадження в практику роботи сучасних  наукових технологій» та власною методичною проблемою: «Формування в учнів відповідального ставлення до навчання в процесі самостійної роботи». Самостійна робота, виступаючи специфічним педагогічним засобом організації та управління самостійною діяльністю учня, має подвійну природу. З одного боку, вона постає як навчальне завдання, тобто об’єкт діяльності учня, запропонований вчителем, з іншого – формою прояву певного способу діяльності по виконанню відповідного завдання.
Створюю умови для спонукання учня до самостійної роботи, такий режим самостійної діяльності, який би дав змогу реалізувати головну мету – розвиток особистості учня, її творчого потенціалу. Найбільшу актуальність набуває така організація самостійної роботи, за якої кожен учень працював би на повну силу своїх можливостей. Широке застосування самостійної роботи учнів на уроках дає змогу успішно розв’язувати багато навчально-виховних завдань: підвищити свідомість і міцність засвоєння знань учнями; виробити в них уміння й навички, яких вимагає навчальна програма; навчити користуватися знаннями  і вміннями в житті, в суспільно корисній праці, розвивати в учнів пізнавальні здібності, спостережливість, допитливість; логічне мислення, творчу активність під час засвоєння знань; прищеплювати їм культуру розумової і фізичної праці, вчити їх самостійно продуктивно і з інтересом працювати; готувати учнів до того, щоб вони могли ефективно займатися після закінчення НВК.
Самостійну роботу учнів на уроках проводжу за спеціальними завданнями. Від мети, змісту, форми завдання залежить характер діяльності школярів. Організовуючи самостійну робу, ставлю різну мету навчання, розвитку й виховання учнів. Під час виконання таких видів роботи учні в результаті спостереження і аналізу явищ здобувають нові знання на основі вже вивченого матеріалу.
Плануючи спостереження як самостійну роботу учнів на уроці продумую поділ спостереження на взаємозв’язані частини, а також передбачаю ефективні способи самоконтролю для вияснення результатів виконання учнями цих частин і отримання зворотної інформації. Учням дозволяю сперечатися, доводити, спростовувати, переконувати. У кінці уроку обов’язково виділяю раціональні думки, даю рекомендації щодо їх практичного використання.
       В основу класифікації самостійних робіт покладаю такі ознаки: дидактична мета, тип пізнавальної діяльності, форма організації навчальної роботи учнів на уроці, джерела знань. Тому за дидактичною метою усі види самостійних робіт об’єдную у три групи: вивчення нового матеріалу, закріплення і вдосконалення знань та вмінь учнів, перевірка знань та вмінь учнів.
Усю свою роботу на уроці будую на принципах наступності у вивченні матеріалу, що сприяє формуванню глибоких та міцних знань, що значною мірою зменшує перевантаження учнів – як розумове, так і емоційне. На кожному уроці посилюю мотивацію вивчення предмета, розширюючи розуміння його значення. Завдяки цьому самостійні роботи реалізують такі головні дидактичні цілі: сприяють вивченню нового матеріалу, закріпленню  і вдосконаленню знань і вмінь, перевірці результатів навчання.    
Відповідно до цього своїм обов’язком вбачаю – вчити і виховувати дітей, любити їх та прищеплювати їм любов до природи. Сформовані в учнів у школі географічні знання мають визначати систему поглядів на природу і суспільство, ставлення до навколишнього природного і соціального середовища. Звідси головне завдання, яке ставлю перед собою – повністю задіяти в навчанні географії інтелектуальний потенціал учнів. Учитель виступає як дослідник, тому об’єктом його дослідження є розвиток самостійної роботи. Самостійна робота учнів на уроках проводиться  за спеціальними завданнями. Від мети, змісту, форми завдання залежить характер діяльності школярів. Організовуючи самостійну роботу, ставлю різну мету навчання, розвитку й виховання учнів. Під час виконання таких видів роботи учні в результаті спостереження і аналізу явищ здобувають нові знання на основі вже вивченого матеріалу.
Даю учням знання, спираючись на власний досвід, використовуючи різні методи, форми навчання та виховання. Поглиблюю пізнавальний інтерес, зміцнюю загально трудові вміння, наприклад, уміння планувати роботу, розподіляти час і увагу при проведенні порівняльних характеристик, оцінювати результати своєї роботи.
Практикую проведення різних типів уроків: комбіновані, уроки розширення та поглиблення знань, уроки вивчення нового матеріалу, практичні роботи, які є засобом формування вмінь і навичок учнів.     Використовую уроки застосування набутих знань на практиці. Деякі види практичних робіт виконую на комбінованих уроках або уроках вивчення нового матеріалу протягом 5-15 хвилин. Учні оформлюють практичні роботи у практичних зошитах, у контурних картах.
Важливе місце займає використання краєзнавчо-екологічного матеріалу на уроках. Це дає можливість учням збагатити свої знання, закріпити вміння і навички. Учні усвідомлюють єдність природи, перед ними у всій своїй величі і красі постає чарівна природа Землі.
Свої уроки будую так, щоб зацікавити всіх учнів. Діти відчувають себе дослідниками, порівнюють, знаходять істину, допомагають один одному, подорожують. Такі уроки подобаються учням. Активно працюючи на уроках, вони здобувають дуже багато цікавої інформації, яка надовго залишається в пам`яті, пробуджує творчі здібності. Структура уроків залежить від мети та змісту уроку. Ставлю перед собою завдання навчати учнів самостійно здобувати та застосовувати знання. Урок будую так, щоб бути організатором різних видів роботи на уроці, консультантом для тих, кому це потрібно.   Організовую роботу таким чином, щоб зацікавити учня: цікавий початок уроку, неочікувані питання на кмітливість, чітка постановка питань, надання дітям можливості висловити свої припущення щодо мети своєї роботи на кожному уроці, своє бачення розв’язання проблеми. Навчаю дітей дивуватися та бути спостережливими. Створити атмосферу взаємоповаги, зацікавленості спілкування, щоб учні відчували себе співтворцями уроку. На уроках переважає проблемно-пошуковий метод. Не даю знання в готовому вигляді, а організовую учнів на самостійну діяльність на уроці, беручи на себе опосередковане керівництво.
Проводжу уроки-семінари, уроки-конференції. Для проведення таких уроків часто даю попередні завдання, а також список літератури. Крім цього, у старших класах проводжу уроки-лекції. Метою їх є початкове пояснення навчального матеріалу або його систематизація й узагальнення. Під час таких уроків учні коротко записують головні елементи змісту у вигляді тез, конспекту, схем.
Дуже часто намагаюся створити на уроці навчальні проблемні ситуації, за яких учні усвідомлюють свої труднощі та намагаються подолати їх, знаходять раціональні шляхи для її досягнення, здійснюють самоконтроль. Лише так учні відчувають себе співтворцями, а навчальний  матеріал не залишає їх байдужими.
На кожному уроці учні працюють з картою, атласами, в міру необхідності, використовують контурні карти. Підсумком роботи з картою є конкурси знавців політичної карти світу, фізичної карти світу, України, з контурною картою – найкраща контурна карта. Учні ведуть словник, куди записують нові поняття. Ця робота оцінюється в кінці розділу чи семестру. На уроках часто використовую роботу з підручником, із хрестоматією.
Люблю дітей, але вмію поєднувати доброту з принциповістю та вимогливістю, саме тому й добиваюся належних знань учнів. Новий матеріал стараюся подавати учням у доступному вигляді, використовую, при цьому наочний матеріал. Вчу учнів самостійно працювати з текстом підручника. На полях підручника учні роблять відповідні помітки олівцем. Використовую технічні засоби навчання. На уроках використовую комп’ютерні програми, відео- та DVD- фільми.
Велику увагу приділяю екологічному вихованню. Творча особистість розвивається не тільки на уроці, але і в позаурочний час. Тому актуальним  вважаю питання про організацію позакласної роботи, яка має важливе значення у діяльності вчителя. Позакласна  робота розвиває в учнів активність і творчість, зростає інтерес до предмету. Учні, закохані в географію, в позаурочний час збагачують свої знання, закріплюють вміння й навички. Готуючись до позакласних заходів, вони мають можливість практично застосувати здобуті знання. Традиційним у НВК є географічний місячник. Він проходить за заздалегідь складеним планом.

Застосовуючи вище названі методи роботи, розвиваю пошукову, навчально-дослідницьку роботу серед учнів, відкриваю нові резерви широкого впровадження в навчально-виховний процес самостійної пізнавальної діяльності.

Немає коментарів:

Дописати коментар